BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, March 11, 2009

.: KU MENGHADAPMU :.

Diceritakan bahawa ada sebahagian sahabat menyebut-nyebut Abdullah bin Umar di hadapan Rasulullah s.a.w, maka Rasulullah s.a.w berkata:

"Sebaik-baik orang adalah Abdullah bin Umar r.a jika dia mendirikan solat malam."




Selanjutnya, baginda bersabda kepada salah seorang sahabatnya:

"Wahai fulan, janganlah engkau banyak tidur malam, sebab orang yang banyak tidur malam itu bisa menjadikan fakir pada hari Kiamat nanti."


Sufyan Ats-Sauri berkata: "Sesungguhnya Allah Ta'ala telah menciptakan angin yang bertiup pada waktu sahur yang membawa zikir dan istighfar ke hadapan Allah, Zat Yang Maha Perkasa." Dia berkata lagi: "Ketika tiba awal waktu malam, ada pemanggil dari arah bawah Arasy:'Ingatlah, sebaiknya bangun orang-orang yang beribadah.' Orang-orang ahli ibadah pun bangun dan melakukan solat sebagaimana yang dikehendaki Allah sampai waktu sahur tiba. Selanjutnya, ada pemanggil di tengah malam: 'Ingatlah, hendaknya bangun orang-orang yang taat.' Kemudian, bangunlah orang-orang yang taat untuk melakukan solat malam sampai waktu sahur tiba. Ketika waktu sahur tiba, ada pemanggil yang menga takan:'Ingatlah, hendaknya bangun orang-orang yang memohon keampunan.' Maka bangunlah orang-orang yang memohon keampunan. Tatkala terbit fajar, ada pemanggil yang mengatakan:'Ingatlah, hendaknya bangun orang-orang yang lalai dari tempat tidur mereka seperti bangunnya orang mati dari kuburnya."


~ siapakah kita?
orang yg beribadah? orang yang taat? orang yang memohon keampunan?
orang yang lalai? ~



Nasihat Luqman Al-Hakim kepada anaknya: "Wahai anakku! Janganlah ayam jantan lebih cerdas daripada dirimu, yang memanggil-manggil pada waktu sahur saat engkau sedang tidur nyenyak."

(Imam Al-Ghazali, Wahai Anakku: Inilah Nasihat Berharga Untukmu)




"Bila hati menghadap Tuhan, baru kusedar ada kelemahan, terasa kerdil berbanding Yang Esa, terharu terfikir betapa agungnya Tuhan." (Saujana, Nur Malam)

0 comments: