BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 20, 2008

.: WAJAH BARU:.

Sudah lama tidak menulis di blog. Hanya membaca di blog teman-teman yang nampaknya sentiasa dilimpahi idea-idea bernas untuk disebarkan. Alhamdulillah, blog ini yang dikongsi bersama dua orang teman lagi sudah berwajah baru. Semoga akan menambah minat untuk membaca dan menulis. (Terima kasih dan maaf kepada sahabat-sahabat)


Blog kalau mahu bertukar wajah, perlu rajin di'touch-up', edit, tukar 'template' atau 'layout. Manusia pula, sudah ada satu bidang perubatan iaitu 'plastic surgery' untuk bertukar wajah. Ada yang bertanya, "minat tak jadi surgeon?" Emmm...lepas menonton banyak drama perubatan, minat tu tersemai sedikit demi sedikit. Pada mulanya, saya amat tidak bersetuju dengan plastic surgery seperti yang ditonjolkan dalam filem "200 pounds beauty". Plastic surgeon dalam filem itu digambarkan sebagai seorang yang memiliki 'god's hand'. Bukan itu sebenarnya filosofi plastic surgery.


Saya mengenali plastic surgery secara murninya semasa di dermatomusculoskeletal system (DMS). Pensyarah yang mengajar pada waktu itu ialah Dr. Lisa, seorang plastic surgeon. Pada mulanya, saya berfikiran plastic surgeon hanya mahu mengambil keuntungan dan mengubah ciptaan Allah. Tapi sebenarnya, tugas plastic surgeon lebih murni; mengembalikan rasa percaya diri pesakit. Contohnya, pada bayi 'cleft palate', jika tiada usaha untuk memperbaik palate tersebut, akan terjadi masalah untuk makan dan minum.


Begitulah apa yang boleh kita lihat dari sisi positif plastic surgery. Setiap kejadian yang Allah turunkan tu pasti ada hikmahnya. Berfikirlah akan hikmahnya. (i'm thinking)


Emm...satu lagi...Disember ni ramai keluarga yang nak bercuti di Bandung. Maklumlah, insyaAllah ini tahun terakhir kami di sini. Jadi, teman-teman, bawalah family anda pergi tempat-tempat yang menarik. Tunjuklah yang baik-baik dan yang bagus-bagus.

2 comments:

Anonymous said...

mula2 bc xtau pun sape yg tulis.tp nmpk je words DMS tu dah tau dh ni mesti keje ijah.hehe.hmm bc yg kwn2 ijah punye cite dah pasal clinical dah.kta ni ijah ble ag?
tg thn depan kn?huhu aza aza fighting!

Anonymous said...

wawawa...insyaAllah thn dpn kte msuk clinical year...
oho..len kali kna tulis nama la nmpk gayenye kt every article yeh...